Prvi koraci - strategija otvaranja
06/12/2005
"... Ono što me je oborilo sa nogu bio je tako jednostavan, a opet genijalan početni koncept: svaka karta mora da radi bar dve stvari. Kako? Onda su mi pokazali..."
Da li čitate fantazijske priče o svetu Izvora na ovom sajtu?
Tekstovi
Napredni nivo
Špilovi - Napravite bolji magični špil
Rikanis, 6/3/2007
NERAVNOPRAVNOST U RAVNOTEŽI
Ravnoteža... karta koja nas je u jednom trenutku dobro zabrinula. Ovaj tekst ste čekali nešto duže nego što je to uobičajeno, jer je moja verzija špila oko ove karte zaređala neuobičajeno veliki broj pobeda nad svim najčešćim “arhetipovima” špilova Izvora magije. U jednom trenutku sam se zabrinuo da je to taj nepobedivi špil kome svi težimo, pokrenuo čak i ideju (veoma nepopularnu u IM Timu) zabrane ove karte na zvaničnim takmičenjima, ali smo pre toga srećom pronašli špilove protiv kojih ovaj regularno gubi, kao i par karti koje se retko igraju ali su pravi penicilin za ovu strategiju (ostavljam vama da ih sami pronađete ako budete imali problema sa “Ravnotežnim” špilovima).
Osnov snage Ravnoteže čini to što špilovi sastavljeni oko nje mogu zadržati najbolje osobine dve vrste špilova: i kontrolnih, i onih koji idu na konkretnu “šemu” kojom dolaze do pobede. Jer, cela šema oko Ravnoteže se svodi na nalaženje (što prostijeg i što efikasnijeg) načina za proizvodnju velike količine bića. Njihova snaga i izdržljivost uopšte nisu bitni, važno je samo da ih je što više (ili se ponašaju kao da je tako) kako bi Ravnoteža potpuno “zaključala” protivnika. Nakon toga, dovoljno je imati samo jedno biće više od protivnika i polako i bez žurbe završiti partiju. Uz mogućnost da se ovakva šema kompletira sa svega nekoliko karata, ostatak špila predstavlja najklasičniji oblik kontrole koji postoji!
Ono što me je iznenadilo su vaši predlozi: skoro svi ste se opredelili za jednobojni špil oko Ravnoteže. Zašto, kada neke druge boje imaju tako dobre načine proizvodnje velike količine simbol-bića? Plava je jedina boja kojoj je ova “vrsta” bića strana!
Tek dva vaša predloga (govorim o pozivu da sastavite špilove oko ove karte) su uzela u obzir odlične kombinacije sa zelenom, što je jedna od najboljih varijanti (i stoga predstavljamo oba špila), mada ovi predlozi takođe ne uključuju “proizvodnju” simbol-bića. Lično moja druga omiljena kombinacija je sa žutom bojom, za koju sam se opredelio zbog sjajne interakcije nekoliko karata.
Da ne bih analizirao svaki od vaših špilova pojedinačno, ostaviću originalne tekstove njihovih autora i obaviti jednu kratku grupnu analizu. Dakle, šta svi predloženi špilovi imaju zajedničko? Ideju da se Ravnoteža najbolje uspostavlja u nejednakosti: Zamagljena Kugla ili Totem Striboga koji se mogu isključiti pre svog poteza su “destruktivni” načini, dok špilovi sa zelenom bojom koriste “konstruktivnu” prednost u vidu Šumske Majke, koja omogućava istovremeno igranje u svom i sprečavanje u protivnikovom potezu. Ja bih se uvek opredelio za obe varijante u istom špilu, recimo uz Šumsku Majku i Zamagljenu Kuglu u plavo-zelenom (plavo-žuti koristi nešto drugačiju “duplu” kombinaciju).
Takođe, bukvalno svi predlozi uzimaju Stribogovog Miljenika kao prirodni nastavak Ravnoteže, sa čime bih se složio u potpunosti. Svi smatrate i da u špil treba da ide i bar jedan klasičan “batinaš”, ali bih rekao da ovo možda i nije obavezno: zaključavanje je obično toliko uspešno da pobedu (doduše, ne baš brzu) donosi bilo koje biće. Ipak, usvajam opšti predlog da špil sadrži Gospodarevog Duha, ali ću tvrdo zagovarati da su dva i više nego dovoljna.
Uz manje-više klasičan dijapazon plavih sprečavanja, ovde se završavaju glavne sličnosti predloženih špilova. Šta sam ja izmozgao nešto drugačije od vas? Pre svega, odmah sam se “zalepio” za žutu boju: Konji Sedlani su izgledali baš kao karta koju tražim. Kako je i objašnjeno dok je ovo bila karta nedelje, ova promena mi omogućava da čekam protivnikov potez i sprečim nešto ako zatreba; ako ne, na kraju njegovog poteza mogu da ubacim vojnika u igru. Ovi vojnici, iako sitni, ne aktiviraju se kada napadaju dok su Konji u igri: ovo će mi omogućiti da njima prvo napadnem, a zatim ih iskoristim za aktiviranje protivnikovih bića ili izvora u njegovom potezu. Uz celu ovu priču sjajno ide i Uzbuna, način da jednom kartom ubacim još dva ovakva vojnika, i to kao iznenađenje (što ponekad predstavlja razliku između života i smrti). Uz par Raščinjavanja i par Ideologa zaduženih za povraćaj uništenih promena, to je sva pomoć koju želim od žute boje!
Da naglasim još jednom nešto što možda deluje pomalo neverovatno - ovi 5/10 vojnici su ono čime će ovaj špil dobiti najveći broj partija, jer će uporno kljucati protivnika, iz poteza u potez, do pobede.
Spisak špila | |||
---|---|---|---|
# | Plavo-žuta Ravnoteža | R | |
Bića (9) | |||
4 | Stribogov Miljenik | O | |
2 | Gospodarev Duh | Z | |
2 | Ideolog | S | |
1 | Stari Meduzoid | S | |
Ostale magije (48) | |||
4 | Ravnoteža | Z | |
4 | Zabranjena Znanja | Z | |
4 | Konji Sedlani | Z | |
4 | Zaborav | O | |
4 | Ometanje | O | |
4 | Uzbuna | O | |
3 | Talas Vremena | S | |
3 | Polaganje Računa | S | |
3 | Zamagljena Kugla | Z | |
3 | Gašenje Ugljevlja | O | |
2 | Tabuisanje | S | |
2 | Tiha Voda | S | |
2 | Raščinjavanje | O | |
2 | Elektrifikacija | O | |
1 | Konji Plime | Z | |
1 | Znak Manipulacije | S | |
1 | Dar Predaka | O | |
1 | Sveto Tlo | Z | |
Neosnovni izvori (3) | |||
3 | Vrt Lažnog Proroka | Z |
Sprečavanja magija su usmerena uglavnom na doplaćivanje, jer se očekuje da protivnik u većini partija to neće moći sebi da priušti. Od mnoštva sitnih interakcija izdvojio bih jednu kombinaciju koja proizvodi dodatnu manu iako joj to nije glavna namena: Talas Vremena + Vrt Lažnog Proroka garantuje više slobodnih izvora nakon sprečavanja nego pre njega. Jedno Sveto Tlo je tu zbog psihološkog mira, jer je ovaj špil osetljiv kako na
Ključale Reke tako na Sprženu Zemlju, dok je Gašenje Ugljevlja prosto obavezno u plavim špilovima koji traže određenu kombinaciju karata.
Tiha Voda će, sem smaranja protivnika, često služiti i za eliminaciju bića u kombinaciji sa mnogim kartama ovog špila (najsigurnija kombinacija: Polaganje Računa). Uz veliki broj karata za vuču i nameštanje biblioteke, ovo ćete izvoditi prilično često. Jedan Znak Manipulacije je tu samo kao alternativni način isključivanja Kugle, ako sve ostalo zakaže.
Dar Predaka je oreol koji će pravi turnirski tipovi verovatno izbaciti iz špila, ali sam prosto morao da ostavim jedan jer je mitraljez kombinacija sa Stribogovim Miljenikom neodoljiva kada se uspešno izvede, što vredi pokušati uz dve postojeće mogućnosti za vraćanje oreola sa odlagališta.
Nemojte se zbuniti što je u špilu samo 13 žutih karata, jer je to samo pomoćna boja - nijedna karta u špilu ne traži više od jedne žute mane, pa je u prvih 5-6 poteza dovoljno imati samo jednu kartu ove boje i uvesti je kao izvor. Za kraj bih naglasio i jednu kartu koju niko od vas nije predložio, a koja je savršena za ovakve špilove koji idu na duge partije: za razliku od Potiska koji vraća bilo šta, Zaborav vraća samo bića, ali to radi ubedljivo najbolje, i sve bolje što je partija duža.
E, sada je vreme za predstavljanje vaših najzanimljivijih špilova na zadatu temu. Jedna zanimljiva činjenica je da sva 4 predloga koja će vam predstaviti njihovi autori imaju više od 60 karata u špilu - ljubav Izvoraša prema raznovrsnim i “obilnim” špilovima je već legendarna... Dakle, reč imaju igrači: budite strpljivi i pročitajte ovaj verovatno najduži članak do kraja, jer ćete u njemu naći mnoštvo kreativnih ideja.
Spisak špila | |||
---|---|---|---|
# | m.ACA.k - Plava Ravnoteža | R | |
Bića (27) | |||
4 | Stari Meduzoid | S | |
4 | Stribogov Miljenik | O | |
4 | Učitelj Magija | O | |
4 | Vilin Sanjar | O | |
4 | Sove Proročice | O | |
4 | Siren Vodar | S | |
3 | Gospodarev Duh | Z | |
Ostale magije (38) | |||
4 | Ravnoteža | Z | |
4 | Antimagija | O | |
4 | Ekstrakcija | Z | |
4 | Polaganje Računa | S | |
4 | Potisak | O | |
4 | Ometanje | O | |
4 | Elektrifikacija | O | |
3 | Zabranjena Znanja | S | |
3 | Zamagljena Kugla | Z | |
2 | Konji Plime | S | |
2 | Poništavanje | S |
Aleksandar Mačak:
Odazivam se zanimljivom pozivu (mogli biste nastaviti takvu praksu) i evo mog predloga špila i teksta o njemu.
Ideja špila je prosta: Uvesti Ravnotežu u kombinaciji sa Zamagljenom Kuglom. Uz Stribogovog Miljenika i dovoljno izvora za plaćanje njegove osobine, osobina Ravnoteže se može više puta iskoristiti, a pošto igrate sa plavom bojom to ne bi trebalo da bude neki problem. Dosta sitnih bića omogućuje, po ulasku Ravnoteže, aktiviranje svega što protivnik poseduje. Kada na sve to uđe Zamagljena Kugla (koja se aktivira pomoću Ravnoteže i bića), pobeda je na pragu - treba samo sačekati da u igru uđe i Gospodarev Duh.
U špilu su prisutne i standardne plave karte za sprečavanje sa akcentom na 4 Elektrifikacije koje posle ulaska Zamagljene Kugle mogu jako da pomognu. Ekstrakcija i Polaganje Računa su tu da protivnika uspore dok ovaj špil ne bude mogao da se pokaže u pravoj snazi.
Potisak, uvek koristan, može da vrati neku potrebnu kartu iz izvora ili da spreči nešto od uništenja ili da dodatno uspori protivnika. Pet karata za vuču (Konji Plime i Zabranjena Znanja) biće sasvim dovoljno, ko voli da vuče neka ubaci još, a ko ne voli može da ih izbaci (meni se lično dopadaju). Dodatne karte su uvek korisne kada ispucate svoj arsenal magija iz ruke.
Od bića tu su jeftinija plava bića koja imaju neku specijalnu osobinu, recimo nameštanje biblioteke, vraćanje nekog bića u ruku vlasnika ili vuča dodatne karte što ulaskom u igru što odaskom na odlagalište iz igre. Siren Vodar je tu kao biće koje je jeftino (jedna mana), na početku partije protiv agresivnih špilova može i da brani, a ima i osobinu korisnu kada su u igri i Ravnoteža i/ili Zamagljena Kugla. Za samo dve plave mane možete protivnika dodatno usporavati sa “potapanjem” njegovih izvora, a ova osobina može da se koristi i kada je Vodar već aktiviran za potrebe Ravnoteže.
Potencijalne izmene bi obuhvatile možda i ubacivanje Oknitoptera kao besplatnog bića, ubacivanje jos jedne Zamagljene Kugle, eventualno ubacivanje (umesto neke vuče) Gašenja Ugljevlja da se što pre dođe do ključnih karata ovog špila,možda ubacivanje još ponekog sprečavanja (recimo Talas Vremena ili Tabuisanje), a možda izbacivanja Poništavanja, ko šta već voli...
Spisak špila | |||
---|---|---|---|
# | evilgoldy - Plava Ravnoteža | R | |
Bića (20) | |||
4 | Fantomski Putnik | S | |
4 | Stribogov Miljenik | O | |
4 | Vilin Sanjar | O | |
2 | Gospodarev Duh | Z | |
2 | Sinji Zmajić | S | |
2 | Vekovni Stražar | S | |
2 | Jezovita Prikaza | Z | |
Ostale magije (42) | |||
4 | Ravnoteža | Z | |
4 | Potisak | O | |
4 | Ometanje | O | |
4 | Potpuno Iščezavanje | O | |
4 | Trovanje Mane | O | |
4 | Nestabilna Promena | S | |
3 | Antimagija | O | |
3 | Vidovitost | S | |
2 | Tabuisanje | S | |
2 | Talas Vremena | S | |
2 | Učilište Striga | Z | |
2 | Mnogostrukost | S | |
2 | Totem Striboga | Z | |
2 | Napuštena Riznica | Z |
Zlatko Demak:
Evo mog predloga "Ravnotežnog" špila. Nema tu neke velike mudrosti pošto se vodim geslom da je lepota (pa i svrsishodnost) u jednostavnosti. Na žalost, iz objektivnih razloga nisam u mogućnosti da sam testiram dolenavedeni špil, pa se nadam da će se isti dobro pokazati upkos tome što je sastavljen “odokativnom” metodom. :)
OK, kako bi ovo trebalo da radi? Ravnoteža je tu da aktivira izvore promenjene Trovanjem Mane, Napuštenu Riznicu kako protivnik ne bi vukao dodatne karte, Totem Striboga radi dodatnog usporenja protivnika, a ako partija odmakne, i protivnička bića da bi se napravio prolaz mojim Duhovima. Stribogov Miljenik je tu da rukuje Ravnotežom (primetio sam da čak može da aktivira i Dželata, a zatim i da izbegne njegovu oštricu), a sposoban je i da blokira “boraniju”. Potpuno Iščezavanje je tu da zaštiti Miljenika ili bića koja treba da dotuku protivnika. Učilište Striga je drugi način da se vuku karte, naročito kada je i Fantomski Putnik u igri. Mnogostrukost je planirana da pojača i zaštiti najpre Fantomskog, ali neće loše “leći” ni drugim bićima.
Vilin Sanjar je rana odbrana od letača, a Sinji Zmajić nešto kasnija. Jezovita Prikaza će odgovoriti protivnika od brzih napada, a pre nego što se vrati u ruku ima priliku i da se jednom aktivira u korist Ravnoteže! Vekovni Stražar je tu kao zaštita od za plavu nezgodnog Vodenka, a ako je promenjen/opremljen Opreznost mu pomaže da sebi s puta ukloni dodatnu prepreku pri napadu. Nestabilna Promena je još jedan, ovog puta brz, način da pojačam Fantomskog Putnika - 120 štete za tri kruga je dovoljan razlog da ga ovako “žrtvujem”. Vidovitost je obavezna kao način da dobro ispratim protivnikovu ruku zbog relativno malog broja sprečavanja - s obzirom na nekoliko solidnih blokera u špilu, nema potrebe za sprečavanjem baš svega što protivnik naumi. Potisak je tu da spase Putnika od Nestabilne Promene, ako nemam drugog u rezervi, ili da malo uspori protivničke “aktivatore”. Ometanje može da posluži i da se protivnik natera da iskoristi zatrovane izvore, a ostale karte za sprečavanje mislim da nema potrebe da komentarišem.
Spisak špila | |||
---|---|---|---|
# | Zelena senka Ravnoteže | R | |
Bića (18) | |||
4 | Stribogov Miljenik | O | |
4 | Spektra | Z | |
3 | Šumska Majka | Z | |
3 | Izvorski Vilenjak | O | |
2 | Neumorni Vilinzmaj | O | |
2 | Vodena Zmija | S | |
Ostale magije (45) | |||
4 | Ravnoteža | Z | |
4 | Tabuisanje | S | |
4 | Antimagija | O | |
4 | Muzika Šume | O | |
4 | Zamagljena Kugla | Z | |
4 | Potisak | O | |
4 | Trovanje Mane | O | |
3 | Zabranjena Znanja | S | |
3 | Talanska Šuma | S | |
3 | Ometanje | O | |
2 | Konji Plime | S | |
2 | Kućni Prag | Z | |
2 | Dematerijalizacija | O | |
2 | Vidovitost | S |
Slobodan Popović:
Evo objašnjenja koje su karte i zašto našle mesto u špilu:
Stribogov Miljenik - Zbog svoje osobine da se deaktivira za jednu manu, ovo biće radi prekovremeno u ovom špilu tako da, dok ima mane, može aktivirati ogroman broj protivnikovih bića, artefakata ili izvora.
Spektra - Omogućava Talanskoj Šumi da uđe već u drugom potezu kako bi štitila vaša bića, omogućava Ravnotežu u trećem, a kasnije će obezbediti dodatnu manu za Stribogovog Miljenika.
Šumska Majka - Odlično! Sprečavanje magije u protivnikovom potezu nakon odigrane skupe magije u svom.
Izvorski Vilenjak - Još ubrzava špil i omogućava Ravnotežu u ranim potezima.
Neumorni Vilinzmaj - Sličan je Miljeniku. Za skuplje pare - veće biće koje i leti. Može ponekad poslužiti, ali će najčešće ulaziti kao izvor.
Vodena Zmija - Čist defanzivni igrač. Služi protiv brzih agresivnih špilova, a po “uspostavljanju ravnoteže” i za dobijanje partije.
Ravnoteža - He, he, he...
Tabuisanje - Protiv sprečavanja i vradžbina za koje više ne želite da čujete.
Antimagija - Za sprečavanje magija koje mogu naškoditi Ravnoteži (čitaj: Raščinjavanje, Razobličavanje ili pak druga sprečavanja)
Potisak - Poslužiće, ne samo da bi se vratilo neko nezgodno biće u ruku protivnika, već i da se spasi Ravnoteža ako sprečavanja nisu pri ruci.
Muzika Šume - Jedna greska može učiniti da ključna karta ovog špila ode na odlagalište. Za takve situacije, tu je Muzika Šume.
Zamagljena Kugla - Na kraju protivnikovog poteza pomoću Ravnoteže aktivirati ovu kartu i VOILA! Protivnik će sa užasom gledati kako ti deaktiviraš svoje permanente i aktiviraš njegova poslednja dva deaktivirana.
Trovanje Mane - Jos jedan (efikasniji) način za pobedu.
Talanska Šuma - Zaštitiće vaša bića od protivnikovih vradžbina i sličnih magija koje mogu usporiti put ka pobedi. Ova karta ne smeta kod korišćenja osobine Ravnoteže.
Ometanje - Klasika. Sprečiće da brza bića postanu kasniji problem.
Zabranjena Znanja - Za ovakav špil je vrlo bitno da ima prave karte u ruci. Ova rešava taj problem.
Konji Plime - Ista namena kao i Zabranjena Znanja.
Kućni Prag - Stvara bića od kojih će protivnika zaboleti glava jer će svako od njih koristiti Ravnoteži.
Dematerijalizacija - Tu je da spreči uvođenje nekog izuzetno nezgodnog bića.
Vidovitost - Karta čiji značaj mnogi ne shvataju. Ne samo da pruža uvid u protivnikovu ruku, a samim tim i kontrolu situacije, već protivnika prosto vuče da je uništi, omogućavajući time Ravnoteži da ostane duže u igri.
Špilom rukovati oprezno protiv žutog i zelenog, kada ne treba uvoditi Ravnotežu bez zaštite (tj. nekog sprečavanja) u ruci - ove dve boje uništavaju promene bez većih problema.
Spisak špila | |||
---|---|---|---|
# | profa - Nepopravljivi zeleni optimista | R | |
Bića (43) | |||
4 | Proždrljivac | Z | |
4 | Ptica Kradljivica | S | |
4 | Hrabri Šegrt | Z | |
4 | Stribogov Miljenik | O | |
4 | Čarodejnik Zabranjenog | O | |
4 | Vilenjački Osmatrač | O | |
4 | Izvorski Vilenjak | O | |
3 | Šumska Majka | Z | |
3 | Bibliotekar | Z | |
3 | Frulaš | Z | |
3 | Saplitač | O | |
3 | Životvorica | O | |
Ostale magije (28) | |||
4 | Ravnoteža | Z | |
4 | Mnogostrukost | S | |
4 | Antimagija | O | |
4 | Dar Predaka | O | |
4 | Ometanje | O | |
4 | Trovanje Mane | O | |
2 | Nenačeta Voda | O | |
2 | Razumno Objašnjenje | S |
Zoran Golek:
Svaki špil treba da ima neku strategiju i treba da se osloni na neku kartu, recimo baš Ravnotežu. Uz nju treba imati mnogo bića da bi špil funkcionisao (43 u ovom slučaju). Još neke karte su tu jednostavno nezamenljive, recimo Stribogov Miljenik (stvoreni jedno za drugo) ili Šumska Majka. Kontrola na kvadrat. A kada preuzmete kontrolu nad partijom, igri je kraj... e sad, treba malo bocnuti i protivnika, a za to su zaduženi Dar Predaka i Čarodejnik Zabranjenog. U kombinaciji sa gorepomenutim kartama, protivnika ima da zaboli glava.
Formula za tešku glavobolju bi glasila:
((Stribogov Miljenik + Dar predaka) + Čarodejnik
Zabranjenog)) * Šumska Majka.
Dobro, ovo treba izvući, a tu nastupaju eksperti poput Bibliotekara. Uz
malu podršku Šumske Majke, “odjedared dvared”, a uz Vilenjačkog Osmatrača može i tri karte ako treba. Za kockare sledi Proždrljivac (3 pa jedna). Ptica Kradljivica nije pomenuta a i ona svašta ume, Dar Predaka je čini prosto neodoljivom (njemu 10 života manje, meni karta više).
Razumno Objašnjenje bi trebalo da objasni protivniku da je svaki otpor uzaludan. Mnogostrukost radi dve stvari: čuva i pojačava za +20/+20, a to da biće postaje letač neću ni pomenuti. Protivnik mora da uništi promenu da bi došao do vredne karte. Hrabri Šegrt, Saplitač, Antimagija i Ometanje mu sigurno neće pomoći u tome, ali tebi Frulaš da ubaciš bića svakako hoće. E sad, prvi potez je najvažniji te ja preporučujem Izvorskog Vilenjaka jer kad promeniš protivnikove izvore Trovanjem Mane shvatiće koliko taj mališa vredi, a kad uđe zvezda špila (Ravnoteža) partiji je kraj. Ako ponestane života, Nenačeta Voda ili Životvorica će pomoći... ako nešto krene po zlu, ali neće. Eto, to su 67 veličanstvenih. U stvari 71. A zašto ne 60? Ovaj špil prosto jede karte, pa da ne ostane bez istih. Uvek ima šanse da se nešto popravi i mislim da može da se doda i neki zverko ili oprema (Ožedneli Orijaš ili Sečivo), ali ovo funkcioniše i bez toga.
Zaključak i nagrada:
Prilično je nezahvalno ocenjivati tuđa dela, posebno kada je u njih uloženo toliko kreativnosti, ali samo jedan igrač dobija 4 primerka Ravnoteže... A dobija ih Slobodan Popović iz Kruševca (prvi plavo-zeleni). Ovo je špil koji me je najviše zabavio pri testiranju (u stvari, najviše me je zabavilo razmišljanje o (ne?)korisnosti Frulaša u poslednjem špilu, ali to je druga priča). Iako bih sam promenio neke detalje u pobedničkom špilu (izbacio ili Talansku Šumu ili magije tipa Potiska koje teško idu zajedno, promenio količine u korist karata sa manje obojenih mana u ceni...), osnovna zamisao na koju špil radi je besprekorna.